Slimmer en duurzamer mobiliteitsbeleid:
de 5 meest effectieve alternatieven

Terwijl in Den Haag nog angstvallig vastgehouden wordt aan het meer-asfalt-mantra, is in de regio Utrecht een stille revolutie bezig. Provincie Utrecht en gemeentes in de regio Utrecht zijn met elkaar in gesprek over een regionaal mobiliteitsplan waar ruim baan gemaakt wordt voor openbaar vervoer en de (elektrische) fiets. Dat lijken plannen die pas over een aantal jaren werkelijkheid worden, maar in de dagelijkse praktijk is de omslag al lang bezig.

Bedrijven en inwoners van de regio nemen het voortouw bij de keuze voor alternatieven die nu al beschikbaar en inzetbaar zijn. Het gebruik van de elektrische fiets is de laatste jaren explosief toegenomen en toekomstgerichte bedrijven maken de keuze voor kleinschalige duurzame mobiliteitsoplossingen. Investeren in asfalt blijkt de minst rendabele optie te zijn.

1. Fietspaden en snelfietspaden aanleggen in de hele regio

Een derde van het autoverkeer op de Ring Utrecht is stadsverkeer, nog eens een derde is regionaal verkeer. Een groot deel van al die ritten kan prima met de fiets, al dan niet elektrisch.

2. OV-netwerk uitbreiden en beter benutten

Meer tramlijnen in de stad bieden een goed alternatief voor korte autoritten. Maar het is ook belangrijk om bestaande treinstations beter te benutten, door het stedelijke OV (tram, bus) en het fietsnetwerk hier optimaal op aan te sluiten. De fiets en de trein vormen immers een gouden combinatie: de trein voor de afstand en de fiets voor de snelle aansluiting vanuit woning of werk.

3. Een of meerdere dagen per week thuiswerken of telewerken

Niet reizen is een simpele manier om het aantal reiskilometers te beperken en files op te lossen. De duurzaamste reiskilometer is de kilometer die je niet maakt. Veel mensen hebben niet meer dan een laptop en een internetverbinding nodig om te kunnen werken.

4. Een lagere maximumsnelheid

Een lagere maximumsnelheid helpt om luchtvervuiling en geluidhinder rond snelwegen te verminderen. Een snelheid van 80 km/u verhoogt de capaciteit op de snelweg. Daardoor heb je geen extra rijstroken nodig. Je beperkt namelijk de snelheidsverschillen, het stroomt beter door. En daardoor ontstaan minder ongelukken en minder files als gevolg van die ongelukken.

5. Een vorm van kilometerheffing of prijsbeleid

Dit is misschien wel de meest effectieve maatregel van allemaal. Eerlijker betalen voor mobiliteit maakt de alternatieven voor automobiliteit veel aantrekkelijker. Een algemene kilometerheffing werkt overal in Randstedelijk gebied en heeft dus een veel groter effect dan alleen het verbreden van de Ring.
We staan niet alleen. Ook het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en het Nationale Kennis Platform voor Infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte (CROW) zien dat andere oplossingen beter en meer rendabel zijn dan de aanleg van meer asfalt.

Kom ook in actie en steun ons!

Share This