Ik teken voor schone lucht

Kinderen tekenen voor een schone toekomst!

Waarom deze actie? De lucht is ongezond!

Video van Universiteit van Nederland
De lucht in Utrecht is niet gezond. Het wordt ook steeds duidelijker hoe schadelijk de verschillende stoffen zijn, die we in de lucht aantreffen, zoals stikstofdioxine, ozon, roet, fijnstof en ultrafijnstof.

De lucht in de stad Utrecht zit maar nipt onder de grenzen en in een enkel geval erboven. En dan mag de lucht van de snelwegen niet worden meegerekend, want dat valt onder Rijksbeleid. Meer asfalt rondom Utrecht betekent nog meer luchtvervuiling. Daarom komen wij in actie!

En de bomen van Amelisweerd moeten blijven staan!

Ecoloog en cultuurhistoricus Bert Maes vertelt over Amelisweerd.

Het bos is gevarieerd met veel struiken, kruiden, mossen, paddenstoelen en bomen. Er staan beuken van 100 jaar oud en eiken van meer dan 150 jaar oud met een hoogte van 30 tot 40 meter. Deze dreigen gekapt te worden bij de verbreding van de A27. Bijvoorbeeld deze zomereik van 200 jaar oud.

Deze bomen laten de kracht van de natuur zien, iets wat we voor komende generaties zouden moeten behouden.

 

Teken ook mee voor schone lucht!

Bedrijfsleider Daan van District heeft een hele wand met tekeningen ingericht (zie foto). Het lijkt wel een galerie! Ook bij Vlaamsch Broodhuys, Olijfje en Podium Oost Utrecht hangen tekeningen.

Doe mee met je klas, groep of met andere kinderen in de buurt. Het idee is simpel:

1. Verf of teken een boom (op A4 formaat staand).

2. Schrijf je voornaam erop en iets over bomen en schone lucht. Zoiets als:

Ik wil schone lucht! – Kap mij niet!
Bescherm het bos – Geef mij lucht!

3. Maak een foto of geef de tekeningen af, om tentoon te stellen in Utrecht-Oost en om op te sturen naar Den Haag!

Meedoen of meer info?
Hanneke van Eeuwijk
030-2517965
hannekevaneeuwijk@gmail.com

 

Meer inspiratie? Bekijk deze video’s

 

Meer auto’s = meer vieze lucht

Gerard Cats, lid Kracht van Utrecht, wijst erop dat wanneer de verbreding doorgaat, er meer auto’s de weg op zullen gaan. Meer auto’s die harder mogen rijden zorgen voor meer luchtverontreiniging.

Bomenlied

Vincent Bijlo en Anna Fernhout zingen en spelen het Bomenlied in de strijd voor het behoud van Amelisweerd.

Meer weten?

 

Wat veroorzaakt de slechte lucht in de stad?
Het verkeer, met name de vele dieselauto’s en binnen de stad ook de brommers, vormen een belangrijke oorzaak van deze vieze lucht. Die slechte lucht is zo ongezond, dat iemand in Utrecht gemiddeld 2 pakjes sigaretten per week rookt, alleen door te ademen!

Aangetoond is dat de ziekten die hiermee gepaard gaan het leven aanzienlijk bekorten. Uit onderzoek door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) is gebleken dat er in Nederland jaarlijks gemiddeld 18.000 mensen vroegtijdig overlijden als gevolg van langdurige blootstelling aan fijnstof.

Extra schadelijk voor kinderen
Voor spelende en sportende kinderen en jongeren is de ongezonde lucht in het bijzonder schadelijk vooral omdat zij sneller ademen en roet en ultrafijnstof in de longen blijft en zich daar ophoopt. Dit kan op latere leeftijd hart-, vaat- en longziekten veroorzaken. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) vindt dat scholen ver van vervuilende wegen moeten liggen. Net als sportvelden overigens, waar mensen grote inspanning leveren en juist gezonde lucht in zouden moeten ademen. Veel sportvelden en ook scholen liggen dichtbij de snelwegen.

Hoewel de gemeente Utrecht er hard aan werkt om de luchtkwaliteit te verbeteren is de uitwerking daarvan beperkt, want Utrecht wordt omringd door vele drukke snelwegen waar het gemeentebestuur niets over te zeggen heeft.

Bomen zijn belangrijk!
Bomen kunnen vuile stoffen uit de lucht halen via huidmondjes op de bladeren. Als ‘longen’ van de stad zijn bomen effectiever in het afvangen van fijnstof dan ander groen. Eén normale stadsboom kan jaarlijks ongeveer 3.300 autokilometers compenseren.

Bij Utrecht moeten duizenden bomen wijken voor meer snelweg
De A27 wordt voor 1,2 miljard euro verbreed worden. Daarvoor zouden in ons landgoed Amélisweerd 800 bomen moeten worden gekapt. Nu blijkt dat voor de werkzaamheden nog eens minstens 28 ha aan natuur moet verdwijnen en duizenden bomen extra gekapt zullen worden.

Zijn de bomen van Amélisweerd bijzonder?
Ja, Amélisweerd is een eeuwenoud landschapspark waar vele voor Nederland zeer bijzondere bomen staan. Bovendien zijn veel bomen eeuwenoud. Van een aantal bomensoorten staat de grootste die er in Nederland te vinden is in de Amélisweerd. Een extra argument om er voorzichtig om te springen: het is een uiterst kwetsbaar en bijzonder cultuurgoed – erkend Rijksmonument (!) – waar we juist zuinig op moeten zijn.

Geen oplossing voor het fileprobleem
Organisaties hebben gewaarschuwd dat verbreding van de weg de files niet zal oplossen. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en het Nationale Kennisplatform voor Infrastructuur, Verkeer, Vervoer en Openbare Ruimte (CROW) zien dat andere oplossingen beter en meer rendabel zijn dan de aanleg van meer asfalt. Eén van die organisaties is een Adviesorgaan van de Regering!
De plannen van het Rijk voor compensatie zijn – zeker met het oog op de luchtkwaliteit – verre van voldoende.

 

Een gezonde toekomst voor Utrechtse jeugd
Gezond bewegen, sporten en recreëren is van groot belang voor alle Utrechters, maar zeker voor de jeugd. Dus in afwachting van de uitspraak van de Raad van State:

“Bescherm het Bos; Adopteer een Boom” en “Teken voor Schone Lucht”.

 

 

Wij roepen het kabinet op het tracébesluit uit te stellen en duurzame alternatieven te onderzoeken.

Kom ook in actie!
Adopteer een boom of steun deze campagne op een andere manier.

Door (virtueel) een boom te adopteren laat je zien dat je achter de bomen van Amelisweerd staat en dat het bos niet mag verdwijnen voor de verbreding van de snelweg.

De opbrengst van deze bomenadoptie gebruiken we om deze campagne te ondersteunen en verder uit te breiden. We organiseren bijeenkomsten en acties om de gevolgen en de de alternatieven onder de aandacht te brengen. Op deze manier willen we een actieve achterban mobiliseren.
Tegelijk zoeken we de samenwerking met allerlei andere organisaties om het formuleren van duurzame alternatieven voor de mobiliteit in de regio in een hogere versnelling te krijgen. Zo maken we duidelijk dat de geplande verbreding een grote geldverspilling is.

Zie ook: Over de campagne.

Share This